بسته بندی موفق چگونه پدید می آید؟

انسان از شروع زندگی اجتماعی خویش، از آن زمان که هیچ اندوخته قابل توجهی به جز مایحتاج اولیه زندگی نداشت، نیازمند ظروفی بود تا غذا و لوازم خود را در آن جای دهد. خیلی پیش تر از آن که طرز ساختن ظروف و جعبه ها را یاد بگیرد آموخته بود که از برخی چیزهایی که طبیعت در اختیار او گذاشته مثل کدو و تنه های پوک درختان بدین منظور استفاده کند. بعدها به طرز آگاهانه تری از این مواد طبیعی برای بسته بندی استفاده کرد که بهترین نمونه آن شیوه بسته بندی سنتی ژاپنی است. در این سنت مواد طبیعی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند: نی، چوب، کنف، پوست درختان، برگ های بامبو و ریشه و ساقه درخت مو. در بسیاری از کشورهای شرقی و آفریقایی هنوز هم استفاده از این مواد برای بسته بندی مرسوم است.
با این همه اگر به تاریخ بسته بندی تا پیش از انقلاب صنعتی دقت کنیم درمی یابیم که در فاصله زمانی ای چنین طولانی تحول مهم و چشمگیری در این زمینه رخ نداده است. ظهور انقلاب صنعتی و کاربرد علوم جدید به تدریج جهان را با تنوع بیشتری از کالاهای گوناگون مواجه کرد. تا زمانی که کالاها دارای تنوع محدود و حجم کم بودند برای سالم رساندن کالا به دست مصرف کننده تنها به یک پوشش حفاظتی ساده نیاز بود. اما انقلاب صنعتی جهان با فوران کالاهای گوناگون و حجم تولید انبوه آنان روبرو کرد. کالاها برای یافتن بازارهای تازه گاه باید مسافت های طولانی را طی می کردند. بدین ترتیب ضرورت ساختن پوششی به وجود آمد که هم از کالا حفاظت و هم با خریدار آن ارتباط برقرار کند. از ترکیب این دو نیاز سیستم بسته بندی نوین حاصل شد.
بدین ترتیب لازم بود که بسته بندی نقش دوگانه ای را ایفا کند، از یک طرف از تأثیر عناصر خارجی بر کالا جلوگیری نماید و از طرف دیگر شرایطی برای برقراری ارتباط آن با جهان خارج ایجاد کند. مسیر حرکت هر یک از این دو خصوصیت برخلاف یکدیگر است: یکی از محیط به کالا و دیگری از کالا به محیط.
از طرفی تغییرات اجتماعی چند دهه اخیر به همراه رشد تکنولوژی و صنعت، ازدیاد جمعیت شهرنشین، کار کردن خانم ها در خارج از منزل، استفاده از اتومبیل برای خرید، به وجود آمدن سوپر مارکت ها و فروشگاه های بزرگ باعث شد تا زمانی که برای خرید اختصاص داده می شد، کوتاه تر شود و هر بسته با بسته مجاور خود برای جلب توجه رقابت کند. بسته بندی از یک وسیله ساده محافظت محصول به یکی از عوامل اصلی فروش بدل گشت و حلقه اصلی زنجیری شد که تولید کننده را به مصرف کننده مرتبط می نماید.
بدین ترتیب طراحی بسته بندی در سایه نکاتی که به آن اشاره رفت از اهمیت جدیدی برخوردار شد. طراح گرافیک که همیشه با مسائل طرح روبرو بوده تدریجاً به این سمت هدایت شد که طرح های پیشنهادی اش برای هیچ موضوعی به اندازه طراحی بسته بندی حساس و مهم نیست. مضاف بر این که طراح نسبت به سرمایه گذاری تولید نیز مسئول و متعهد است. طرح یک بسته بندی حتی قادر است روند تولید یک محصول را متحول کند. در بررسی عرصه های مختلف طراحی گرافیک به این نتیجه می رسیم که طراحی غیراصولی یک بسته بندی در قیاس با طراحی نامناسب یک پوستر با یک آرم، می تواند منجر به لطمات به مراتب شدیدتری شود. برای مثال یک پوستر نامناسب چندان باعث زیان اقتصادی تولیدکنندگان یک فیلم نخواهد شد اما یک بسته بندی نامطلوب به طور قطع از راهیابی آن کالا به بازار و کسب سهم فروش آن در بازار ممانعت خواهد کرد.
در طراحی بسته بندی مسائل گسترده تری باید درنظر گرفته شود تا طرح به نتیجه صحیح و مؤثر خود برسد. در زمره این مسائل می توان از روانشناسی اجتماعی بازار مصرف کالا، سهولت مصرف و ارگونومی نام برد.
یکی از مهم ترین تفاوت های طراحی بسته بندی با دیگر شاخه های طراحی گرافیک در عرصه سه بعدی آن است. در غالب شاخه های طراحی گرافیک، طراحی در سطح یا در دو بعد صورت می گیرد اما طراحی بسته بندی باید در هر دو عرصه دو بعدی و سه بعدی طراحی را به خوبی پوشش دهد.
امروزه طراحی بسته بندی و بازاریابی تولید به علوم پیشرفته و دقیقی بدل شده اند. طراح نه تنها باید به عادات خرید مصرف کنندگان آشنا باشد بلکه باید تمایلات آینده بازار را نیز درنظر بگیرد. آگاه بودن به این مسائل کمک بزرگی به برنامه ریزی طرح و ساختار بسته بندی در محل فروش می کند.
در بررسی اهمیت بسته بندی، باید بگوییم امروزه طراح نقش مرکزی را در تولید ایفا می کند. و هنوز افراد کمی هستند که به اهمیت این نقش پی برده اند. طراح باید بسته ای را بیافریند که منحصر به فرد و زیبا بوده، به فروش محصول کمک کرده و قابل تولید به وسیله ماشین آلات بسته بندی باشد. و خواسته های مصرف کننده را برآورده سازد.
تنها طراحی با پشتوانه و دانش فنی قوی می تواند به تمامی این نیازها پاسخ دهد. امروزه طراح به عنوان یک بازاریاب حرفه ای مطرح می شود که تنها یک طرح مجرد را ارائه نمی دهد بلکه به همراه آن، راه حل هایی را برای حل مشکلات بازاریابی مطرح می کند.
سه عملکرد اصلی یک بسته بندی

بسته بندی باید بتواند به وظایف اصلی یا عملکرد خود در سه زمینه اقتصادی، تکنیکی و تبلیغاتی پاسخگو باشد و با توجه به محدودیت های هر سه زمینه طراحی شده باشد. داشتن این ویژگی ها شرط اصلی نگرشی درست به آن است و بسته ای که فاقد هرکدام از این باشد در یکی از بخش های تولید، توزیع یا فروش با مشکل مواجه خواهد شد.
۱- زمینه اقتصادی

در مرحله تولید یک طرح بسته بندی است که تمام جوانب اقتصادی آن مطرح می شود. در تولید هر نوع بسته بندی (از کیسه نایلونی یک نان تا بسته بندی یک عطر گران قیمت) با سقف بودجه ای متناسب با محصول روبرو هستیم. تنها در برخی موارد طراح مجاز است که بنابر صلاحدید خود این بودجه را تغییر دهد. هزینه تولید یک طرح باید با بهای حصول تناسبی منطقی داشته باشد و ماده اولیه آن هرچه که باشد در مرحله تولید دارای حداقل پرت یا دورریز باشد؛ از ابتدا باید محدودیت های ماده اولیه بسته بندی درنظر گرفته شود و قابلیت تولید انبوه را داشته باشد و حداقل فضای لازم را اشغال کند. (این نکته در حمل و نقل و انبار کردن کالا و نمایش در محل فروش بسیار مهم است)
• طراح می تواند با یافتن پاسخ پرسش هایی در مورد فرم، کیفیت، نوع و محل مصرف کالا و امتیازات آن و همچنین مواد اولیه و جنس بسته بندی، عناصر اساسی طرح را به دست آورد.
• طرح بسته بندی باید در سه زمینه اقتصادی، تکنیکی و تبلیغاتی توجیه پذیر باشد.
۲- زمینه تکنیکی و کاربردی

محافظت از کالا اصلی ترین وظیفه بسته بندی است. این محافظ از هر جنسی که باشد. باید کالا را به خوبی دربرگیرد و آنها را در بعضی موارد در مقابل ضربه و تکان حفظ و در مواردی وزن کالا را تحمل کند. تکنولوژی امروز امکانات بی شماری را برای سهولت مصرف فراهم آورده که نباید به گستردگی آن بی توجه بود. نمایشگاه های بین المللی بسته بندی در هر نوبت جدیدترین ماشین آلات و تکنولوژی را در زمینه تولید محصول (به خصوص در زمینه خوراکی ها، شیرینی و شکلات)، مواد اولیه و تکنیک های جدی برای چاپ روی پلاستیک و پلی پروپلین ها و … به نمایش می گذارند.
۳- زمینه تبلیغاتی و دیدگاه های بازاریابی

طراح بسته بندی علاوه بر داشتن تمام کیفیت های اصلی یک طراح گرافیک باید به طور مشخص قدرت طراحی برای محصولات تجارتی و صنعتی را دارا باشد.طراحی برای محصولات تجارتی بخشی از روند تولید و بازاریابی است. قبل از شروع کار، طراح باید تحقیق بسیار جامعی درباره محصول انجام داده و اطلاعات دقیقی گرد آوری کند.در آغاز کار، طراح باید محصول را بسیار صمیمانه بشناسد و کاملاً با مشخصات، امتیازات، موارد مصرف، توانایی بالقوه فروش، سلیقه ها و عادات خرید مصرف کنندگان احتمالی آن آشنا شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *